Christmas on Christmas Island - Reisverslag uit Tawaraha, Solomon Eilanden van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu Christmas on Christmas Island - Reisverslag uit Tawaraha, Solomon Eilanden van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu

Christmas on Christmas Island

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

27 December 2013 | Solomon Eilanden, Tawaraha

Lieve mensen,

Het is moeilijk voor te stellen hoe het nu bij jullie is. Ik ben op een klein koraal eiland. Overal wit zand, palmbomen en water. De temperatuur is hoog, maar de wind maakt het aangenaam en daardoor zweet je niet.

Toen we aankwamen met het vliegtuig was er een klein gebouwtje waar we een stempel kregen en waar koffers willekeurig nagekeken werden. Het is een lang uitgestrekt eiland. De golven in de oceaan zijn verbazingwekkend.

De mensen zijn zo aardig. De eerste 12 dagen hebben we gelogeerd in London Village in de katholieke kerk. De mensen koken geweldig voor ons. We eten elke dag vis, rijst en groenten. Vaak is er ook kip.

Met het team zijn we naar verschillende dorpen gegaan met de bus die we tot onze beschikking hebben. We zijn naar scholen en kerken geweest voor een evangelisatie en kinderprogramma’s. Aan het einde van het programma deelden we brillen uit aan oudere mensen.

We zijn ook naar de gevangenis geweest. De deur stond wagenwijd open toen ik langs ging om een afspraak te maken. Een gedetineerde ging de bewaker halen die buiten de gevangenis was op dat moment. Vandaag bezochten we de gevangenis met het team. De gedetineerden waren bemoedigd met onze komst en de boodschap die we deelden. We gaan nog terug om Bijbels te brengen.

De gesprekken na ons programma zijn het meest waardevol. Mensen durven open te zijn naar ons om hun verhaal te vertellen. We zien niet altijd de vruchten, maar ik ben er van overtuigd dat we zeker sporen van hoop en liefde achter laten.

Bijna iedereen loopt hier op z’n blote voeten. Geen wonder dat er infecties en wonden zijn. Afgelopen weekend hebben 2 studenten een jongetje naar het ziekenhuis gebracht vanwege een geïnfecteerde wond. In het ziekenhuis kreeg hij medicijnen en werd de splinter uit zijn voet gehaald.

Het is leuk om hier te zijn. We kunnen hier zeker wat doen. In het begin was het zoeken van hoe en wat. Onze host (eerste contact persoon) had een programma gemaakt met vissen, picknicken en naar het strand gaan. We konden er allen om lachen, maar dat is niet de reden dat we hier zijn 

Begin deze week verhuisden we naar een ander dorp en verbleven in een motel van de protestante kerk. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij en zien ons als broers en zussen in de Heer.

Vandaag is de boot van Youth With A Mission aangekomen. Vanaf morgen slapen we in de boot tot 22 januari. Over ongeveer 2 dagen varen we naar het eerste eiland (Fanning) en daarna naar Washinton eiland.

Kerstbomen zie ik niet. Maar de gekleurde was tussen de palmbomen geeft ook fraai gezicht.

Ik wens jullie allen hele gezellige en warme feestdagen met elkaar toe!

Deze morgen las ik Ps. 139:9-10. Al ga je wonen aan het uiterste van de zee, de hand van de Heer leid mij en is mij nabij.

Gabrielle

• 27 December 2013 - 14:54

Lieve Thomas:

Geert en ikzelf wensen je een goede jaarwisseling en heel veel zegen in 2014

• 28 December 2013 - 13:04

Mariella:

wow, dat klinkt goed zo'n eiland! Duidelijk een alternatieve kerst :) Heel veel zegen en we denken aan je!

• 28 December 2013 - 19:18

Tante Annie:

Lieve Gabrielle, Dit was beslist geen Hollandse Kerst maar wel een die je niet snel zal vergeten. We wensen je alvast een gezellige jaarwisseling toe en alle goeds voor 2014. Jan, Annie en Mariska.