mijn 6e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu mijn 6e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu

mijn 6e week

Door: Gabriëlle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

04 Oktober 2009 | Suriname, Paramaribo

Heej allemaal,

Afgelopen week ben ik veel weg geweest en heb ik weer een boel beleefd.
Ik had een leuke stage week en mocht deze week andere dingen doen. Ik werd gevraagd mee te gaan met de ambulance om een patiënt op te halen. Ik kreeg een nierbekken en een laken in mijn handen geduwd en mocht naar de ambulance gaan. Daar aangekomen en niet wetende wat ik nou precies ging doen, opende ik de achterdeur van de ambulance. Ik ging er vanuit dat deze leeg was, maar ik zag een patiënt liggen op een brancard, een familielid en een zuster waar ik nog naast kon zitten. Oké dan,, daar gaan we! Na een kwartier rijden werd de patiënt uit de ambulance gehaald bij een MRI poli. Ik bleef alleen over met de ambulance chauffeur om de patiënt op te halen waarvoor ik meegekomen was. Na wat zoeken hadden we het huis bereikt. Binnen gekomen zag ik een oud vrouwtje op de grond liggen op een matras. Het vrouwtje kon niet bewegen. Ongelooflijk, maar we hadden geen brancard meer in de auto omdat die mee was gegaan met die andere patiënt. Ze wilden een matras in de ambulance leggen. Ik stond echt verbaasd en zei: “Dit kan toch niet, we hebben geen gordels.” “Jij kan er toch naast zitten.” Zei die ambulance chauffeur. Maar gelukkig voor die oude vrouw, ging dit niet door omdat de familie het niet wilde. We zijn terug naar het ziekenhuis gegaan om een andere ambulance. Dit was een omgebouwde bus waar een brancard en een bankje in stond. Dat was dan ook alles. Deze ambulance maakte een oorverdovend lawaai en het verkeer gaat hier echt niet snel aan de kant. Ze gaan pas aan de kant wanneer je bijna met je auto tegen hun auto aan rijdt. In het ziekenhuis aangekomen reden we over de gang met deze patiënt, nog niet wetende waar deze zou te komen liggen. Andere zusters kwamen rond het bed staan en stonden te discussiëren waar deze patiënt kon liggen. Ze zagen toen een leeg bed en meteen werd deze vrouw gedropt in een leeg bed waar nog 5 andere mensen op de kamer lagen.

Vorig weekend had ik een Family Day met de kerk bij Cola Kreek. De kreek ziet er uit als cola vandaar die naam waarschijnlijk:) Aan het begin van de dag was er een kleine dienst en werden er een aantal mensen gedoopt. Daarna was het feliciteren, eten en zwemmen (in ondiep water). De meeste mensen hier kunnen niet zwemmen.

Afgelopen dinsdag was ik uitgenodigd om bij een echtpaar te eten die ik in Nederland in de trein ontmoet had. Deze vrouw van in de 70 had een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Ik kreeg baka bana’s met pindasaus te eten en de hoofdmaaltijd bestond uit Roti. Ze had kip, vis en varkensvlees. Ongelooflijk lekker en VEEL! Daarna kregen we ijs. Deze mensen wonen in een groot huis. Ze vonden het ook leuk om ons (er waren nog 2 meiden bij die ze ook had uitgenodigd) mee te nemen naar haar dochtershuis om daar koffie te drinken.

Woensdag ging ik naar een back to school party van Victory Outreach. Er was muziek en dans in de straat. Het zag er leuk uit, jammer dat het regende. Daarna was ik uitgenodigd om met iemand naar een ‘Indo Fair’ te gaan. Een soort dorpsfeest gebeuren maar dan op z’n Javaans:)

Donderdag ging ik naar de semi 1 van salsa. Nieuwe draaien geleerd. Daarna zijn we met een paar gaan eten bij ‘zus en zo’. Erg gezellig.

Vrijdagavond werd ik opgebeld door een Surinaamse die ik in het ziekenhuis had leren kennen. Ze wilde mij meenemen. Ze kwam mij ophalen met haar 2 kinderen en zijn toen naar haar tantes huis gegaan waar ik gegeten heb.

Zaterdag ben ik met de broeders en zusters van het ziekenhuis op uitstap geweest. We gingen naar een mooi en rustig Resort bij de Suriname rivier. Aangekomen met de bus gingen we eerst eten. De hoofdzuster was er ook bij. Zij was om 4.00u. in de morgen al begonnen om het eten klaar te maken. Ze kunnen hier de hele dag door rijst en bami eten. In de avond had ik nog een Hollandse verjaardag.

Deze week had ik 5 dagen stage gelopen. Maandag ben ik vrij dan heb ik een dagje om van alles bij te komen en bezig te zijn voor mijn studie.

Is het al lekker herfstweer? Hier is het rond de 35*C.

Bye :P

  • 04 Oktober 2009 - 19:25

    Nel:

    Hoi Meisje
    wat beleef jij een hele boel. wat leuk om zo over je schouder mee te kijken. er ga een andere wereld voor je open. dit had je nooit gedacht denk ik?je moet er niet aan denk dat het hier bij ons ook zo zou gebeuren, brrr.
    ik kijk uit naar je volgende belevenissen.
    Gods Zegen en knuffel

  • 04 Oktober 2009 - 19:52

    Tante Annie:

    Lieve Gabrielle,
    Wat leuk om je belevenissen weer te lezen. Ik sta echt versteld van de gezondheidszorg daar als ik je verhalen lees! Neem ook zelf de tijd om bij te komen van alle indrukken. Naast je stage heb je ook veel te doen. Leuk hoor al die contacten met de Surinaamse bevolking. Geniet ervan. Groetjes van ons alledrie.

  • 04 Oktober 2009 - 19:54

    Pauline:

    Heej Gabrielle,
    Wat heerlijk om af en toe te lezen wat je doet, waar je mee bezig bent etc. Super om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en veel contacten hebt.
    Lieve groetjes van Rene, Pauline en de kids

  • 04 Oktober 2009 - 21:15

    Lindsay:

    Hey meissie,

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen en hoe bizar van die ambu :-| Zo zou je ze hier never nooit aantreffen, kun je toch maar weer zien hoe goed het in NL geregeld is. Supergaaf om dat alles te mogen beleven!!

    En hier VOLOP herfstweer, echt balen!!! Bladeren, koud.. Verwarming staat al aan hoor:( Echt NIET leuk! Was het bij ons maar nog zo warm.. Dus geniet er lekker (extra) van meissie & tot horens xx

  • 05 Oktober 2009 - 12:04

    Brotha Rich:

    Hé lieve zus,
    cool om weer van je te horen! De zon is hier inderdaad al ver te zoeken.
    Be blessed,
    Rich

  • 05 Oktober 2009 - 13:23

    Jedidja:

    hee gaby
    leuke verhalen. ik krijg helemaal de kriebels om zelf ook snel weg te gaan. superr dat je zoveel contacten hebt en wordt uitgenodigd. ook echt typisch gabrielle. je bent in ieder geval niet alleen daar.
    tot mails
    xxx

  • 05 Oktober 2009 - 13:42

    Lisette:

    Hej!
    Echt super om elke keer weer je verhalen te lezen...en je foto's zijn ook heel leuk! Succes verder en blessings! knuffel!

  • 05 Oktober 2009 - 15:04

    Tanja:

    Heey,

    Wat een verhaal zeg van die ambulance, niet te geloven! Super om te horen dat je zoveel contacten heb gemaakt!
    Hier begint de herfst al te komen hoor!
    Bless you,
    Liefs Tanja

  • 05 Oktober 2009 - 17:44

    Drummerboy Erwin:

    Hee Gabrielle,

    Weer eens hartikke leuk om je avontuurlijke verhalen te lezen. Geniet maar lekker veel van de mensen, en van de zon;)
    Groetjes en alle zege toegewenst!!
    Erwin

  • 05 Oktober 2009 - 20:25

    Jeffrey:

    Wauw echt super wat je allemaal meemaakt! Blijf lekker genieten. Bless you. Hug. Greetz Jeff

  • 07 Oktober 2009 - 15:25

    Belia:

    Hoi Gabrielle,

    Ben jaloers op je, heerlijk die zon en warmte;-)
    Hier haast heel de dag regen gehad.
    Niet te vergelijken die gezondheidszorg daar en hier.
    Leuk om het te ervaren, dan waardeer je het hier weer.
    Geniet er nog maar lekker van.

    Liefs,
    Tante Belia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Gabriëlle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 47632

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 24 September 2014

Missie YWAM Ships

06 April 2013 - 28 Mei 2013

Tropische Medische Missie

21 Augustus 2009 - 25 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: