terug uit de jungle - Reisverslag uit Calapan, Filipijnen van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu terug uit de jungle - Reisverslag uit Calapan, Filipijnen van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu

terug uit de jungle

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

10 Mei 2013 | Filipijnen, Calapan

Gisteren zijn we terug gekomen van onze medische outreach in de jungle. De troonwisseling heb ik helaas niet kunnen volgen.

Drie dagen voordat we aan de medische outreach begonnen ontvingen we een team van Nieuw Zeeland op de base in Mercy Link. In dit team waren mensen uit: Brazilië, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Engeland, Canada, VS, Zuid Korea, Fiji, Maleisië, Australië, Nederland, België. Het was ontzettend gaaf om met dit team op te trekken.

In de eerste week gingen we naar Saclag. Een klein dorpje in de bergen. De studenten gingen in een jeepny, Rupert reed in de groene bus met de medische spullen en een aantal mensen en ik reed in de gele Suzuki met de keuken spullen (pannen, borden, bestek, eten, etc.) Van maandag tot vrijdag konden mensen van het dorp en de omgeving naar de dokter, de tandarts en/of konden hun ogen laten testen. In totaal zijn er over de 700 patiënten gezien door de dokters. De meest voorkomende klachten waren: verkoudheid, koorts, astma, huidallergieën, verschillende (huid)infecties, veel buikklachten, diabetes, urineweginfecties, tuberculose, wormen, luizen, … De ‘Mangaan’ zijn de mensen die in de bergen wonen en liepen een paar uur (op hun blote voeten) om naar deze kliniek te komen.

Het was intensief om te werken in deze tropische temperaturen. Het was dan ook fantastisch om na ’t werk te zwemmen in de rivier. De natuur is zo mooi!

Onze tweede locatie was op 5 minuten afstand van het strand. Elke morgen werd ik wakker rond 5.15 en ging ik samen met mijn roommate, een dokter van NZ naar de zee om te zwemmen. De ochtenden zijn zo heerlijk. Het is dan licht en het is nog lekker koel.

De 2e locatie vond ik zelf prettiger om te werken. De verpleegsters wisselden van taken. Ik hielp bij het registeren van de mensen die naar de kliniek kwamen, controleerde lichamelijke functies, assisteerde de dokters, wondverzorging, urine en bloedsuiker testen, uitleg geven aan patiënten hoe hun medicatie in te nemen.

In deze twee weken sliepen we op de grond en onder de muskietennetten. Onze douche bestond uit emmers met water en bakjes waar je jezelf mee kon afspoelen. Op de 2e locatie hadden we geen stromend water, vaak maar een 2 of 3 keer per dag. Alle emmers werden dan gevuld met water en daar konden we ons mee wassen. Kleding werd ook gewassen met dit water. Het spoelwater werd opnieuw gebruikt om de wc mee door te spoelen.

Het is het allemaal waard. Veel mensen zijn geholpen, zijn aangeraakt, hebben de liefde door onze handen ervaart en hebben Jezus leren kennen.

Vanavond is het de laatste dag dat we allemaal bij elkaar zijn. Iedereen ziet uit naar vanavond, want dan gaan we uit eten.

Bedankt voor al jullie berichtjes, e-mails en gebeden. Dit is een hele bemoediging.

Veel liefs en groeten uit de tropen ;)

• 10 Mei 2013 - 07:55

Marleen:

Wat een mooie indrukwekkende verslagen,Gabrielle, het moet geweldig zijn dit te mogen , en te kunnen doen.liefs

• 10 Mei 2013 - 12:10

Jedidja:

Hee gab, wow wat een verslag...bijzondere reis en een mooie ervaring. Je ziet er goed uit op de foto....top om je zo te zien stralen! Ben trots op je!
    Dikke knuffel ennu wie weet een keertje skypen?
    Xxx jedid

• 10 Mei 2013 - 16:45

Sarah:

Mooie update, smakelijk eten!!!

• 10 Mei 2013 - 19:18

Tante Annie:

Wat heb je weer veel gedaan! Indrukwekkend verslag. Wat goed dat jullie zoveel mensen hebben kunnen helpen met jullie medische zorg. Je eigen leefomstandigheden zijn daardoor ook primitief maar dat is het zeker waard zo te lezen. Het leven daar en dat van de mensen die jullie op komen zoeken zal vast veel indruk op je maken. Sterkte daarmee, maar ook veel plezier bij alles wat je nog gaat doen. We kijken weer uit naar je volgende verslag. Liefs van ons alledrie.

• 11 Mei 2013 - 11:58

Els:

Wat heerlijk om mensen te helpen en hen over Jezus te kunnen vertellen. Jullie zijn een zegening voor elkaar en voor de mensen daar!
    Geniet lekker van het eten.
    Groetjes en be blessed.

P.s. Ik denk, wanneer je weer in Nederland bent, dat je de troonwisseling op Youtube zo kunt bekijken:-)

• 11 Mei 2013 - 16:08

Coby:

Lieve Gabriëlle, fijn om je verslag te lezen over de medische outreach. Zo te lezen heb je wel genoten van het medische werk zo in een team. Hoe was jullie gezamenlijke etentje? Gaan daarna alle teamleden weer naar hun eigen land terug? Hoe ziet je programma er nu verder uit? We blijven voor je bidden, want al hoewel je ver weg bent, je bent bijna elke dag wel even in m'n gedachten en in m'n gebeden. Zorg goed voor je zelf, en vul je hart met de liefde en aanwezigheid van je Vader, dan zul je steeds zelf ook weer tot zegen zijn.
    Liefs en een knuffel