Goed geland - Reisverslag uit Calapan, Filipijnen van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu Goed geland - Reisverslag uit Calapan, Filipijnen van Gabriëlle Hartman - WaarBenJij.nu

Goed geland

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

28 Mei 2013 | Filipijnen, Calapan

Dank jullie wel voor al jullie berichten! Zo werd ik onder andere al voorbereid op ’t Hollandse weer.

Mijn laatste week in Manila was intensief. Vorige week dinsdag ben ik van ’t eiland Mindoro naar Youth With A Mission, Balut in Manila gereisd.

Van woensdag t/m vrijdag heb ik vijf verschillende projecten gezien en in meegedraaid. Het was behoorlijk warm in de drukke stad en overal ruik je de stank van afval, rook en uitlaatgassen. Ik was in een van de armste en slechtere wijken van Manila. Sommige straten stonden onder water en dit terwijl hun regen seizoen nog moet beginnen.

Als eerst bezocht ik de Day Care. Hier worden baby’s opgevangen die ondervoed zijn. Vaak zijn ’t baby’s van tienermoeders. In de middag ging ik naar een sloppenwijk om een Bijbelstudie te gegeven aan moeders.

Wat mij ’t meest van al raakte was de Smokey Mountain. In de eerste dagen werkten we rond Smokey Mountain I, dat is de oude vuilnisbelt en nog steeds komt er rook vanaf en wonen er enkele mensen op deze berg. Op de laatste dag ging ik naar Smokey Mountain II. Hier wonen en leven vele mensen in de rotzooi en slik. Om de paar minuten komen er vrachtwagens en tricycles volgeladen met afval. Op deze plaats hebben ze wekelijks een feeding program. Ik mocht de kinderen een Bijbelverhaal vertellen nadat we gezongen hadden. Na afloop kregen ze een vol bord met rijst, kip en groenten. Voordat ze eten kregen wasten en droogden we de handen van de kinderen. De meeste kinderen hebben een slechte hygiëne. Lopen op blote voeten en dragen gescheurde kleren. Op hun huid zijn vaak wondjes of infecties te zien.

De andere projecten waren de ‘high school ministry’ en ‘college ministry’. De meeste kinderen worden gesponsord en op deze manier kunnen ze naar school gaan. Er was een sportevenement voor de high school kinderen en in de avonden een ‘talentnight’. Tijdens deze avond lieten de tieners zelfgemaakte dansen, skets en drama’s zien.

Deze laatste dagen waren vooral intensief door ’t volle programma, de warmte, nieuwe mensen en ’t einde van mijn reis. Vanaf zaterdag heb ik YWAM Balut uitgezwaaid en ben ik naar een hotel gegaan.

In de laatste dagen heb ik afgesproken met vriendinnen. Voor de ontspanning ben ik de ener laatste dag naar een SPA geweest, een zwembad met 25 verschillende watermassages. Het was een genot 

Na een voorspoedige reis ben ik weer geland op Nederlandse bodem.

Wat een lange mensen hier en wat heerlijk dat de zon schijnt! En zo leuk om mijn collega’s weer te zien in een versierd kantoor  vandaag.

Leuk dat jullie mij wilde volgen in deze reis. Bedankt voor jullie interesse en bemoedigende berichten en gebeden!

Veel liefs,
Gabrielle


  • 28 Mei 2013 - 17:55

    Inka:

    Ha Gabrielle,

    vond het weer leuk om te lezen. Fijn dat je het goed hebt gehad.
    Hartelijke groeten,
    Inka

  • 28 Mei 2013 - 23:44

    Tante Annie:

    Lieve Gabrielle,
    Wat fijn dat je weer gezond en wel thuisgekomen bent na zoveel gezien en meegemaakt te hebben. We horen graag mondeling nog een keer je verhalen. Succes met het omschakelen naar de Westerse wereld hier. Groetjes van ons alledrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 47655

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 24 September 2014

Missie YWAM Ships

06 April 2013 - 28 Mei 2013

Tropische Medische Missie

21 Augustus 2009 - 25 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: